W4J4H-W4J4H K354Y4N64NKU

Isnin, 22 Julai 2013

3 MAWAR MERAH13




Tiga
Mawar merah
**13**

    dI dalam biliknya, Zara berdiri memandang cermin. Berpusing ke kiri dan kanan. Tidurnya tidak lena sejak dari semalam gara-gara kata-kata Hakimie yang berlegar di benaknya.
            “Lagi satu… tolonglah ubah sikit penampilan awak ni.”
Kutukan Hakimie bergema lagi. Kutukan yang membuatkan dia tak dapat tidur dengan lena. Lelaki itu jika sudah diberi peluang untuk bercakap, bukannya nak jaga hati orang. Main belasah aje.
“Teruk sangatkah penampilan aku yang gemar berseluar panjang dan berkameja selama ini? Setahu aku… fesyen ini sudah sebati dengan jiwa aku. Takkan nak tukar fesyen seperti Kareena pula. Eiii… tak naklah! Itu sudah terlalu seksi-seksa namanya. Sampaikan nampak segala lurah dan bukit-bukaunya. Nanti kalau aku pakai macam itu, mahu pengsan umi dan abah melihat aku. Sah kena bagi ceramah free.” Zara berkata sendiri sambil membelek-belek diri di hadapan cermin hias.
Ikutkan dia ini bukan dalam golongan gila fesyan. Cukuplah fesyen yang dirasakan sesuai dengannya. Nak berlebih-lebih, memang dia tak reti.
Zara mendecit. ‘Susah juga nak berfesyen ni. Ini semua Encik Hakimie tulah punya pasal. Adakah patut pergi kondemkan fesyen kesayangan aku ni. Kata fesyen aku lagi teruk jika hendak dibandingkan dengan nenek dia. Huh! Buat malu aku aje.’
Dia bergerak ke katil. Tubuhnya dilabuhkan di situ. Mindanya mula bergerak untuk mengubah penampilannya yang sedia ada ini kepada penampilan yang lebih up-to-date.
“Hah!!!” Tiba-tiba Zara menjerit. Teringat pada seseorang yang dirasakan cukup sesuai bab-bab penampilan ini. Lantas dia bangun dan mencapai telefon bimbitnya.
Beberapa ketika setelah mendail, panggilannya dijawab.
Babe… aku nak mintak tolong dengan kau ni!” Zara menerpah.
Wanie di talian sebelah sudah menjauhkan sedikit telefon bimbitnya.
“Kau tak tahu nak bagi salam ke mak cik? Main sergah aje.” Gumam Wanie bengang. Dia baru nak lelapkan mata selepas menunaikan solat subuh. Zara sudah menerpah bagaikan orang tak siuman. Buat dia terkejut saja. Ingatkan ada hal kecemasan telefon pagi-pagi buta begini.
Zara tersengih.
Sorrylah babe. Aku tak sengaja. Excited sangat nak mintak pertolongan kau.”
Kedengaran dengusan Wanie di talian sebelah. “Hmmm… apa yang kau nak mintak tolong dengan aku ni? Macam dah takde siang kau nak bagitau aku. Subuh-subuh begini juga kau nak ganggu. Aku dahlah mengantuk sangat ni.”
“Alaaa… kau janganlah berkira dengan aku pulak Wanie. Kitakan BFF. Kau korbankanlah rasa mengantuk kau tu untuk aku sekejap. Lagipun tak baik tau tidur balik lepas solat subuh. Nanti rezeki lambat masuk.”
Amboi… bijak sungguh Zara beri nasihat. Macamlah dia tu tak tidur semula setiap kali selepas subuh. Huh!
Iye la… iye la! Hah… cakaplah cepat kau nak mintak tolong apa?”
“Nanti temankan aku pergi KLCC. Boleh tak?”
“KLCC? Buat apa?”
“Ada la… please.”
Hmmmye la. Tapi aku malas nak drive. Kau ambik aku nanti.”
“Okey. Takde hal. Nanti sebelum pukul tujuh aku dah sampai depan pintu rumah kau.”
“Kau jangan nak mengada sampai depan rumah aku sebelum pukul tujuh ye. Waktu tu KLCC pun belum buka lagi.” Wanie memberi amaran. Gila apa nak ke KLCC awal pagi.
Heheheee… aku gurau ajelah babe. Nanti dalam pukul sepuluh aku gerak pergi rumah kau, okey?”
Hmmm…” malas-malas Wanie menjawab. Matanya sudah mengantuk yang teramat sangat ketika ini. Baik dia tidur sebentar sebelum Zara datang mengambilnya. Semalam dia bersembang panjang dengan Farok sampaikan tak sedar jarum jam sudah merangkak ke angka dua pagi. Seronok sangat mereka bersembang.
“Okeylah. Kau tidurlah. Jumpa nanti. Assalamualaikum.”
Setelah talian diputuskan, Zara tersenyum lebar. Dia sudah dapat mentor yang boleh membantu dia dalam menyelesaikan masalah penampilan tangkap muat yang dihadapinya ini.
Wanie itukan hantu fesyen! Heheheee

******************************************************************************

“KAU mimpi apa tiba-tiba nak ajak aku ke KLCC ni?” tanya Wanie setelah kenderaan yang dipandu oleh Zara bergerak meninggalkan kawasan perumahan milik keluarganya.
“Aku mimpi Ajib.” Bersahajanya Zara menjawab.
Babe… kau jangan nak buat gila okey! Kata dah boleh lupakan Ajib. Ini siap mimpikan Ajib segala apa kes?” naik bengang Wanie bila Zara berkata begitu. Kuat benar ‘mandrem’ Ajib sehinggakan Zara begitu ‘meroyan’ dekat dia.
Zara ketawa suka. Lucu melihat wajah tegang Wanie kala nama Ajib meniti pada bibirnya. Dia tahu Wanie memang tak suka dia berpacaran dengan Ajib sejak mereka menuntut di Universiti lagi. Tapi waktu itu… dia yang buta mata dan hati.
“Aku gurau ajelah babe. Aku sendiri pun dah tak sudi Ajib muncul dalam mimpi aku. Jangan kata nak jadi hero, kalau dia jadi penjahat dalam mimpi aku pun aku dah tak sudi. Buat semak aje.”
Mendengarkan itu, Wanie kembali tersenyum. “Hah… macam tulah. Buang masa aje kau fikir Ajib tu babe. Menyakitkan hati aje. Dekat luar ni… berlambak lagi lelaki yang boleh kau pilih. Yang bujang, yang tua, yang kurus, yang boroi… semua kau boleh dapat.”
“Amboi… kau… kalau pasal lelaki memang nombor satu. Tapi… sampai ke sudah tak juga ada boyfriend. Tengok macam aku ni… dah berapa ramai pakwe yang aku ada. Hmmm.” Setelah m’membahasakan’ Wanie, Zara tunjuk lagak pula. Konon dia tu ‘minah terhangat di pasaran’ la sebab ada ramai teman lelaki biarpun tak pernah bertahan lama.
“Aku ni lain babe. Aku nak cari lelaki yang betul-betul sesuai dengan citarasa aku. Bukan macam kau tu… pakai tangkap muat aje. Last-last, kau sendiri yang frust menonggeng.” Giliran Wanie pula ‘membahasakan’ Zara. Mana aci Zara seorang kenakan dia. Kenalah dia balas balik.
Iye la tu.” hanya itu ayat yang keluar dari bibir Zara. Malas hendak panjang-panjangkan cerita lagi.
Kini, topik perbualan mereka lebih kepada sembang-sembang kosong sahaja.
Setelah memarkirkan kenderaan di tempat parkir, mereka pun keluar dan bergerak menuju ke dalam bangunan KLCC yang menjadi kebanggan rakyat Malaysia.
“Okey kita dah sampai pun. So… boleh tak Cik Zara Dania Binti Muhammad Zainal beritahu pada saya apa yang perlu saya tolong?” tanya Wanie. Sejak tadi dia bertanya, apa yang perlu dia tolong sehingga Zara mengajaknya sampai ke Suria KLCC ini. Tapi Zara kata tunggu sampai dulu baru dia akan beritahu. Dah sampai ni, bagitahulah.
Zara tersenyum. “Aku nak mintak tolong kau. Aku nak ubah penampilan aku ni.” ikutkan memang dia malu nak minta tolong dengan Wanie, tetapi hanya Wanie yang boleh tolong dia.
“Hah… ubah penampilan?” terkejut Wanie dengar permintaan Zara itu. Pelik pula dia.
Dia memandang Zara dari atas hingga ke bawah.
“Kau janganlah pandang aku macam tu babe. Aku tahulah aku tak sevouge kau.” Ujar Zara bila Wanie memandangnya dengan pandangan begitu.
“Betul ke kau nak ubah penampilan ni?” Wanie bertanya kurang percaya. Sudah lama dia menegur cara Zara berpenampilan yang asal pakai itu, tetapi Zara langsung tidak menghiraukan tegurannya.
Zara mengangguk-angguk. “Tolonglah babe. Kaukan pakar dalam fesyen-fesyen terkini ni. Kau tengok aku ni… fesyen sekadar ala-ala aje. Tolonglah… hanya kau aje harapan yang aku ada.” Suara Zara seakan-akan merayu.
“Sejak bila kau nak ubah penampilan ni? aku peliklah.”
Banyak ‘cekadak’ pula si Wanie ni. Orang dah beria-ia mintak tolong itu, tolong sajalah. Ini banyak pula peliknya. Komen itu dan ini.
“Alaaa… kau tak kesiankan aku ke babe? Kau jugak pernah cakap dekat aku dulu, sebagai orang perempuan kita kenalah pandai jaga penampilan diri. Jangan nak pakai sememeh aje. Sekarang ni aku nak mintak bantuan kau untuk ubah penampilan aku. Tak payahlah vogue macam kau ni. Sekadar ala-ala kadar aje pun dah cukup.”
“Betullah tu. Tapi aku pelik tiba-tiba aje kau nak ubah penampilan. Setahu aku… kau tu dah cukup bangga dengan penampilan kau yang sekadar tangkap muat ini.”
Bukan tak pernah Wanie menegur penampilan Zara, namun gadis itu sudah terlalu kembang hati dengan penampilannya ketika itu.
“Sebab penampilan ini sekadar tangkap muatlah aku nak berubah.”
Agak lama Wanie merenung Zara. Pelik dengan kelakuan sahabat baiknya itu.
“Takpelah kalau kau tak sudi.” Sengaja Zara melirihkan nada suaranya. Muka sudah mencemik minta simpati.
Hisy… macam budak kecik! Sikit-sikit nak merajuk. Dah! Tak payah nak buat muka macam tu dekat aku. Kalau kau serius nak berubah, kau kena janji ikut kemahuan aku. Boleh?”
Laju Zara mengangguk. Bibirnya terukir senyuman manis.
“Okey. Mula-mula kita pergi shopping baju. Jom!” Wanie mengajak. Teruja benar dia hendak melakukan transform ke atas sahabatnya itu. Ini kalilah! Heheheee
Zara hanya menurut. Wanie kalau sudah disuruh membeli-belah, memang dialah yang nombor satu!
Mereka kemudiannya bergerak masuk ke Aseana, kedai yang menempatkan pakaian untuk golongan wanita. Rambang mata Zara melihat baju-baju di Aseana. Semuanya cantik-cantik belaka. Si Wanie pula sudah meluruh ke bahagian yang paling disukainya sambil menyuakan baju ke badannya.
Hisy… Wanie ni! Dia pula yang over. Hati kecil Zara mengomel.
Usai sahaja aktiviti membeli-belah, mereka bergerak ke Food Court yang terletak di tingkat dua. Perut masing-masing sudah berdondang sayang kelaparan. Banyak juga barang yang mereka beli. Selain pakaian, Wanie menyuruh Zara memilih kasut dan beg tangan. Kalau nak berubah, kenalah ubah semua. Alang-alang menyeluk pekasam, biar sampai ke pangkal lengan. Alang-alang mahu berubah, biar berubah seratus peratus. Entah peribahasa manalah yang Wanie ambil ketika mengutarakan peribahasa tersebut.
“Lepas makan ni kita nak ke mana?” Zara bertanya sambil menyedut air minumannya.
Alhamdulillah… kenyang perut selepas diisi. Baru ada tenaga nak bershopping lagi.
“Lepas ni ak aku nak ubah rambut kau pulak.” Wanie menyentuh rambut Zara yang diikat ekor kuda itu.
“Aku tak naklah gunting rambut. Sayang tau rambut panjang aku ni.”
“Kita tak guntinglah sayang oii. Kita buat curl aje rambut kau ni. Aku tahulah kau sayang sangat dengan rambut kau ni.” ujar Wanie memberi penerangan.
Sebagai tanda faham, Zara hanya mengangguk-anggukkan kepalanya dengan senyuman menghiasi bibir. Nasib baik Wanie ada, sahabatnya itu dalam bising-bising tetap juga mahu menolong dia. Ini yang sayang Wanie ketat-ketat ni!
Opsss… terambil tajuk novel Rafina Mimi Abdullah ‘Sayang Cikgu Ketat-Ketat’ pulak!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan