W4J4H-W4J4H K354Y4N64NKU

Khamis, 9 Mei 2013

CINTA MASAM MANIS4




CINTA
MASAM MANIS
**4**

AMAR BIN AZMAN! Ikutkan rasa hati, mahu saja Qisya cekek-cekek leher lelaki itu. Biar mampus. Dah banyak kali Qisya beritahu… ‘Tak nak! Tak nak! Tak nak!’, takkan tak faham bahasa lagi. Nak Qisya cakap dalam bahasa tamil ke? Tak pun dalam bahasa jepun. Baru anak teruna makcik Atie kepoh dan pakcik Man kidal tu nak faham. Dah orang kata tak nak tu… janganlah nak paksa-paksa pulak. Sekeh kang!
Yang makcik Atie kepoh tu pun satu, suka sangat nak kenen-kenenkan aku dengan anak teruna sulung dia tu. Apa dia ingat, si Amar tu baru balik study dari London, aku heran sangat ke? Hisy… tak adanya aku nak heran. Baliklah dari Negara Negeria sekali pun, ada aku kisa?!
Soal hati dan perasaan ni, mana boleh dipaksa-paksa. Dah aku tak sukakan si Amar tu, nak buat macam mana? Kenalah terima kenyataan yang dah sememangnya terang bersuluh. Tak payahlah nak sorong-sorong si Amar tu dekat aku. Sampaikan suruh si Amar tu datang ke KL semata-mata nak jumpa aku ni. Amar tu memanglah boleh tahan juga hensemnya. Tapi hati aku ni tetap tak berkenan dengan dia. Bukan apa, si Amar tu kerek sangatlah. Berlagak yang dia tu baru balik dari London. Itu yang buat aku tak berkenan dengan dia. Lagipun, dia bukan lelaki pilihan hati aku ni. Lainlah kalau ada yang sudi meminangkan Awal Ashaari untuk aku. Memang aku sanggup menerimanya dengan hati yang terbuka. Tapi... mahukah Scha Al-Yahya bermadu dengan aku yang cute ni? Kihkihkih... perasan!
Qisya mendengus. Teringat kembali pertemuannya dengan Amar sewaktu lelaki itu datang memenuhi undangan makan malam daripada babah. Hisy… babah ni pun satu jugak! Aduh... memanglah babah tu satu. Tak ada dua atau tiga. Kalau ada dua atau tiga, tentu pening kepala umi nak cam yang mana satu suami kesayangan dia. Okey... okey... sambung balik apa yang nak diomelkan. Babah ni pun satu! Tau la berkawan baik dengan pakcik Man kidal tu, tapi janganlah sampai nak kenenkan anak daramu yang cute lagi comel ini dengan si Amar kerek tu. Tak sanggup!
You dah berubah. Tak macam dulu lagi. I suka tengok you sekarang.” Kata Amar sewaktu dia dan Qisya duduk berdua di anjung rumah.
You’? ‘I’? Yaiii!!! Geli telinga aku ni mendengarnya. Rasa macam cair aje tahi telinga aku dengar mamat kerek ni ber’you’ ber’I’ dengan aku. Mentang-mentanglah baru balik dari London, nak tunjuk eksen la konon. Entah-entah kalau dia baru balik dari Indon, sah dia akan cakap guna ‘gue’ ‘lo’. Huh! Tak kuasa…
Babah, umi dan adik-adik semua ada di dalam rumah. Buat pakatan rakyat tengok cerita Pendekar Bujang Lapok. Hmmm… iya sangatlah tengah menonton tu. Macamlah aku tak tahu yang babah, umi dan adik-adik awal-awal lagi dah berpakat membawa berkat nak beri ruang untuk si Amar kerek ni duduk berbual dengan aku. Alaaa… trick lama. Senang-senang aje aku boleh baca.
“Berubah? Tak macam dulu? Habis tu dulu aku macam mana?” soal Qisya. Tak kuasa nak ber’I’ ber’you’ dengan si Amar kerek. Mahu juga dia tahu, dulu dia macam mana sampaikan si Amar kerek boleh berkata sebegitu. Teruk sangatkah dia dulu jika hendak dibandingkan dengan dia yang sekarang?!?
“Dulu you sememeh, hitam. Tak cantik langsung pada pandangan mata I. But… you look better now. You’re beautiful. I betul-betul tak sangka you boleh jadi secantik ini. You buat I terpegun. Sampaikan tak berkedip mata I bila pertama kali lihat you di majlis pertunangan Pian anak makcik Siti.” Dengan selamba biawak jantannya, Amar memberi komen di antara Qisya dulu dan sekarang.
Cit! tak guna punya Amar London. Suka-suka hati dia aje kutuk aku sememeh dan hitam dulu. Apa dia fikir, dia tu dah masuk golongan lelaki-lelaki terhensem kat Malaysia ni ke? Jangankan kat Malaysia, kat Kuala Lipis ni pun si Amar ni belum masuk carta lelaki terhensem lagi. Menyakitkan hati betul dia ni!
Alahai... hati. Sabarlah. Nanti tak pepasal anak lelaki kebanggaan Makcik Atie Kepoh ni masuk ICU pulak dek penumbuk sulung aku.
Sejak malam tu, Qisya dah serik nak jumpa Amar lagi. Malas nak layan ayat-ayat kerek mamat London yang perasan diri dia hensem tu. Banyak kali juga si Amar menelefonnya. Tapi setiap kali mamat tu telefon, setiap kali itu juga Qisya akan membiarkan telefon bimbitnya tidak berjawab. Biarlah suara mesin perempuan tu aje yang layan si Amar. Tak pun, pasti Nisya atau Casabelle yang menjadi mangsa disuruh menjawab panggilan mengelikan hati daripada Amar anak Pakcik Azman.


“HOI!!!”
Novel terbaharu dalam pegangan Qisya terlepas menyembah lantai. Cantik saja novel itu landing ke atas permaidani merah putih yang terbentang di ruang tamu. Pantas dia berpaling dengan pandangan yang bagaikan hendak menelan mangsa.
“Bell! Kau ni tak ada kerja lain ke, hah? Asyik kejutkan orang aje. Mujur aku tak ada penyakit lemah jantung. Kalau tidak, boleh koma setahun aku kau buat macam ni.”
Casabelle sudah tersengih seperti kerang basi dalam peti ais. Seronok dapat mengenakan sahabat baiknya itu. Siapa suruh kuat sangat berangan? Kan dah kena serang hendap dengan dia. Hahaha…
“Dah kau tu asyik melamun, aku pun lancarlah serang hendap. Hehehe… Hah, cakap nak pergi makan kat luar? Yang kau asyik termenung macam orang mati laki tu, kenapa?” soal Casabelle. Dia sudah siap dengan hanya berbaju T biru dan berseluar jeans hitam separas lutut. Rambutnya yang pendek mencecah paras bahu itu diikat dua. Comel pula bila dia buat stail seperti itu. Tampak keanak-anakan. Comel aje. Menyerlah wajah kacukan Cina-Kadazannya.
Untuk pengetahuan umum, si Casabelle ni berdarah kacukan. Daddynya berdarah cina dari bumi bersejarah Melaka, manakala Mummynya pula orang Kadazan dari Sabah. Biarpun berbangsa Cina-Kadazan, namun Casabelle tidak fasih bercakap dalam bahasa Ibundanya. Malah, dia cukup fasih berbahasa melayu. Disebabkan minat yang mendalam pada adat-adat orang melayu dan agama islam, Casabelle telah mengambil keputusan untuk memeluk islam. Dah masuk setahun jugalah dia jadi saudara baharu. Sepanjang tempoh itu, Casabelle memang rajin belajar tentang agama. Dan sebagai makluman, nama baharu Casabelle adalah Nur Aminah Abdullah. Nama tu dipilih sebab Casabelle minat sangat tengok drama popular Nur Kasih. Aduh… berpengaruh juga drama tu pada si Casabelle.
Yang seronoknya, penghijrahan Casabelle ini direstui oleh kedua orang tuanya. Jadi tak adalah kes kena buang keluarga gara-gara dah peluk agama Islam. Syukur alhamdulillah... auntie Leza dan suaminya memang sporting.
“Tak ada apalah, cuma… aku teringatkan si Amar.” jawab Qisya jujur. Tiada apa yang perlu dirahsiakan daripada sahabatnya itu. Persahabatan yang terjalin sedari kecil dengan Casabelle dan Nisya membuatkan tiada sebarang rahsia di antara mereka bertiga. Hubungan baik mereka terjalin atas hubungan persahabatan yang terjalin antara orang-orang tua mereka bertiga. Malah, keakraban mereka bertiga tak ubah seperti adik beradik.
“Amar London?! Oh my gucci. Kau rindu dia ke?” teka Casabelle. Matanya yang sepet itu tepat merenung wajah ayu milik anak gadis Haji Zahiddin. Biar betul si Qisya ni? Selama ni bukan main anti dadah lagi dia bila nama si Amar tu disebut. Tapi malam ni, boleh pula dia teringatkan si Amar mamat London tu. Takkan Qisya dah rindukan Amar London, kut?!
Qisya mengetuk kepala Casabelle.
Hisy… simpang malaikat empat puluh empat! Tak ada maknanya aku nak rindukan si mamat London yang perasan tahap merbahaya tu. Aku ni tengah geram… geram sangat!!! Kau mulut boleh tak jangan main serkap jarang je.”
Auch… apa ni?! Main ketuk-ketuk kepala orang pulak. Kepala aku ni bayar zakat tau. Kalau kau tak rindukan dia, yang kau teringat kat dia tu, kenapa? Bukan rindu lagi ke namanya tu?” Panjang muncung Casabelle.
“Aku bukannya apa, geram sangat kat mamat London tu. Tak faham bahasa langsung. Dah aku kata tak nak tu, masih nak paksa-paksa. Menyakitkan hati.” Marah Qisya.
“Dahlah… jangan layan sangat rasa marah kau tu. Nanti tak pasal-pasal kau kena tekanan darah tinggi pulak. Jangan dilayan sangat si Amar mamat London tu. Kata tadi nak pergi makan kat restoren abang Usop. Jomlah… perut aku dah bergoyang Inul ni.”Ujar Casabelle yang sudah tercegat depan pintu. Perutnya yang kempis itu ditepuk-tepuk. Badan kecik tapi kuat makan!
“Iyalah… iyelah… kau ni kalau bab makan memang nombor satu. Tak padan dengan kurus.” Pantas Qisya membuntuti langkah temannya itu. Tudung di atas kepala diperkemaskan. Sebelum meninggalkan rumah, mereka akan pastikan semuanya telah berada dalam keadaan yang selamat. Baru senang hati nak keluar.
“Kereta Encik Darish tak ada la, Qisya.” Ujar Casabelle separuh berbisik.
Hmmm… kebetulan! Nisya pun kata ada hal malam ni. Mungkin diaorang keluar dating, tak? Saja tak nak bagitahu kita. Hmmm… musykil ni?” Qisya cuba meneka sambil memasang tali pinggang keledar. Lantas senyuman penuh makna kedua-duanya mekar terukir dibibir masing-masing. Jeng… jeng… jeng!


SAMPAI sahaja di restoren Abang Usop Tomyam Thai, Qisya memarkirkan Viva La Divanya di tempat letak kereta yang tersedia beberapa langkah sahaja dari restoren. Mujur tempat parkir masih banyak yang kosong. Tak perlulah nak bersusah payah parkir jauh-jauh. Perutnya sudah berdangdut sejak dari tadi. Kemalasan tahap melampau memaksa dia dan Casabelle untuk mencari makan di luar malam ini. Selalunya Nisya yang rajin memasak bila berada di rumah.
Namun, malam ini sahabat mereka itu balik lambat kerana ada hal yang memerlukan perhatiannya dengan segera. Itu kata Nisya sewaktu menghantar Qisya dan Casabelle balik petang tadi. Tak tahulah hal apa yang penting sangat tu. Tidak pulak Qisya dan Casabelle bertanya dengan lebih lanjut. Maklum, petang-petang bila dalam perjalanan pulang dari kerja semua agak penat. Jadi tak adalah soalan selanjutnya yang keluar dari mulut Qisya dan Casabelle. Apa yang penting masa itu adalah tidur sementara menunggu sampai ke rumah.
Tapi memandangkan kereta Encik Darish pun tak ada di rumahnya, Qisya dan Casabelle mengandaikan bahawa Nisya keluar bersama lelaki itu. First date katakan. Hehe… balik rumah nanti, mesti korek cerita habis-habis. Tunggulah kau Cik Danisya Izzati Binti Darsani.
 “Wah… laparnya! Perut ni dah berkeroncong sejak dari tadi. Tak sabar nak makan tomyam thai abang Usop.” adu Casabelle sebaik sahaja kakinya mula melangkah.
Qisya mengangguk. “Aku pun!” akuinya.
Ketika mereka terkocoh-kocoh mahu cepat ke restoren Abang Usop Tomyam Thai, Qisya tidak sempat mengelak bila ada satu susuk tubuh yang sasa melanggarnya. Akibat daripada pelanggaran itu, Qisya terjatuh dan terduduk di atas jalan raya. Gedebuk! Macam nangka busuk dah…
“Auch!!!” jeritnya.
“Sorry! Saya tak sengaja.”
Lelaki itu cuba menghulurkan bantuan dengan menghulurkan tangannya bagi membangunkan Qisya yang sudah terjatuh ibarat nangka busuk dimakan ulat. Casabelle yang berdiri di sebelah Qisya pula sudah tergamam melihat kejadian yang berlaku sepantas kilat itu.
Qisya mendongak. Wajah lelaki itu direnung tajam. Dia kenal lelaki itu! Bukankah??? Ah… bapak jin!
Manakala, si lelaki juga sudah mengerutkan dahinya sebaik sahaja terpandangkan wajah gadis di hadapannya. Seingatnya, dia seperti pernah terjumpa perempuan yang kini sedang merenungnya dengan tajam. Di mana, ya? Dia cuba mengingati sesuatu. Kemudian… dia! Jerit hatinya. Inilah gadis yang menyebabkan plat keretanya terpatah dua tempoh hari. Tak sangka mereka boleh berjumpa lagi. Kecilnya Kuala Lumpur ini. Hinggakan dia boleh terserempak sekali lagi dengan gadis itu.
“Tak payah! Saya boleh bangun sendiri. Tak payah nak tunjuk baik!”
Qisya menolak kasar tangan lelaki itu. Dia bangun dan mengibas-gibas perlahan punggungnya yang terasa sengal. Aduh… entah berapa persenlah saham aku jatuh tadi agaknya? Buat malu aje. Terjatuh macam nangka busuk yang tak laku dijual.
Lelaki itu tersenyum sinis. Tangannya dialihkan dari menghulurkan bantuan. Kalau dia tahu gadis itu merupakan orang yang sama pernah bertengkar dengannya tempoh hari, tak hingin dia hendak menghulurkan tangan.
Casabelle yang masih berdiri di tempatnya sudah memaksa matanya yang sedikit sepet itu untuk dibulatkan. Terkejut dia apabila mendengar ayat dan melihat perlakuan kasar Qisya. Wajah sahabatnya itu juga sudah berubah kelat. Nampaknya Qisya dan lelaki hensem itu seperti sudah pernah berjumpa sebelum ini.
Okey! Kalau macam tu, lain kali kalau berjalan tu tengok-tengoklah sikit. Jangan main redah aje. Sampaikan orang yang berjalan di depan awak pun boleh tak nampak.” Spontan ayat yang keluar dari mulut lelaki itu. Sinis sekali pada pendengaran Qisya.
Hisy… bapak jin ni! Dah dia yang langgar aku. Dia pulak nak suruh aku tengok-tengok bila berjalan. Tak nak mengaku salah langsung. Qisya cuba sedaya upaya untuk menahan rasa marah yang datang bertandang. Perutnya yang semakin mengalunkan irama dangdut itu sudah tidak dihiraukan. Pertembungan dengan lelaki ini buat kali yang kedua benar-benar mencabar tahap kesabarannya.
“Tolong sikit ek Mr. Man! Sepatutnya bukan saya yang kena tengok-tengok, tapi awak! Sebab pada saya awak yang ada masalah penglihatan. Bukannya saya. Logic ke malam-malam macam ni pakai cermin mata hitam? Hisy… tak masuk akal langsung. Lainlah kalau orang buta. Opss… awak ni buta ke?” sindir Qisya dengan lancar. Bibirnya sengaja dijongketkan sedikit dengan senyuman sinis. Hmm… rasakan kelaserkan mulut aku.
Air muka lelaki itu berubah. Kaca mata hitamnya ditanggalkan. Baru dia tersedar bahawa dia masih berkaca mata hitam sedari tadi. Percuma sahaja dia dikenakan oleh gadis yang telah dinobatkan sebagai seterunya itu. Tanpa berlengah, dia meninggalkan gadis itu bersama seorang temannya yang mendiamkan diri sejak dari tadi. Malas dia hendak bertekak dengan gadis itu. Lagipun moodnya kurang baik malam ini.
Mr. Man! Ingat sikit, hari dah malam! Jangan nak pakai kaca mata hitam. Nanti tak pasal-pasal awak langgar lori ayam pulak. Berbau tahi ayam pulak kereta mahal awak tu nanti.” jerit Qisya menambahkan lagi bahang kemarahan lelaki itu.
Sebaik masuk ke dalam kereta Porsche merah cili miliknya, pintu dihempas kuat. Bukti betapa panas hatinya dengan kata-kata Qisya. Sudahlah tadi hatinya sakit melihat kemesraan gadis pujaan hatinya bersama musuh ketatnya. Ditambah pula dengan kelancangan mulut gadis ini. Bertambah meluap-luap api kemarahannya.
Qisya pula sudah ketawa terbahak-bahak. Seronok meraih kemenangan keduanya bila lelaki itu berlalu dengan wajah yang masam mencuka. Hempas lagi kuat pintu kereta tu. Biar roboh.


“HENSEM kan mamat tadi tu.” Casabelle bersuara ketika mereka menghadap nasi goreng kampung special Abang Usop Melaka.
“Mamat mana?” dahi Qisya berkerut. Wajah Casabelle yang sudah memerah ibarat kucing betina naik miang itu cukup membuatkan tekak Qisya berasa loya. Hatinya masih sakit dengan lelaki tadi, si Casabelle pula sudah tersenyum-senyum dengan miangnya. Siap buat pujian kononnya mamat tu hensem. Pigidah!!! Muka macam tak ubah macam bapak jin, itu yang dikatakan hensem? Hmmm… buta!
“Ala… mamat yang kau langgar tulah.”
Correction! Bukan aku yang langgar dia, tapi dia yang langgar aku. Kau jangan nak terbalikkan fakta, ekk. Kang tak pasal-pasal ada pulak kau bermalam kat sini aku tak bagi tumpang balik rumah. Menapaklah kau dari sini untuk sampai ke Teluk Villa.” Qisya membetulkan ayat yang digunakan Casabelle. Suka-suka hati saja cakap aku yang langgar. Sedangkan hakikat dan kenyataan yang sebenar adalah bapak jin itu yang langgar aku. Jalan tak tengok orang di depan. Dahlah badan dia tegap, terpelanting tubuh aku yang kurus ni dibuatnya. Tak pasal-pasal, aku terduduk ibarat nangka buruk yang sudah dimakan ulat buah. Aduh… memang memalukan. Mujurlah tak ramai makhluk ALLAH yang lalu lalang. Jika tidak, jatuh banyaklah harga saham aku.
Ha’ah… silap! Lelaki yang langgar kau tu. Hensemlah dia tu! Sekali pandang ada iras-iras pelakon korea Daniel Henney pulak. Bertuahnya sesiapa yang jadi girlfriend dia.” Kata Casabelle.
Qisya mencebik. “Hensem ke? Aku tak nampak hensem pun. Bagi aku, hensem lagi apek tua yang naik basikal jual gula-gula kapas kat kawasan perumahan kita tu. Ada iras-iras Jet Lie.”
Hisy… buta agaknya si Qisya ni! Macam itu punya hensem mamat tadi, dia bandingkan pula dengan apek tua yang jual gula-gula kapas di Taman Teluk Villa. Tak bermata betul! Tahulah dia tengah sakit hati dengan lelaki tu, tapi janganlah sampai butakan mata semata-mata kerana rasa sakit hati dia tu. Takkan Qisya tak boleh nampak dengan jelas betapa kacaknya wajah lelaki tadi. Persis Daniel Henney. Badan pula sasa seperti Aaron Aziz, pelakon utama KL Gangster tu. Dah tu, tinggi pulak. Adalah dalam enam kaki. Wah! Memang menepati ciri-ciri lelaki idaman semalaya.
Casabelle sudah tersengih-sengih. Bayangan wajah tampan milik lelaki tadi mula bermain di layar matanya. Betapa hensemnya lelaki itu. Kan bagus kalau aku jadi girlfriend dia. Seterusnya jadi wife. Bila ada anak nanti, tentu comel-comel belaka. Hehehe… Amboi, jauhnya Miss Casabelle Chong ni berangan. Muka pula dah kemerah-merahan seperti udang yang dipanggang.
“Hoi… perempuan! Kau ni kenapa? Tersengih-sengih macam kambing gurun. Aku tengah bengang ni! Kau pulak buat muka menggatal tahap kucing betina nak mengawan. Dah buang tebiat ke?!” Qisya menyepak kaki Casabelle dari bawah meja. Terjerit si kawan.
Hisy… kau ni! Main tendang-tendang pulak. sakitlah!”
“Tau pun sakit. Habis tu yang kau asyik tersengih seperti kerang tak masak tu, kenapa? Dah macam orang sewel aje aku tengok.”
“Ala… relekslah, Qisya. Janganlah tension-tension. Kalau kau buat muka macam ni, hilang kecantikan kau. Kan baik kalau kau ceria-ceria selalu. Lupakanlah hal tadi tu.” Pujuk Casabelle.
Qisya mendengus. Bayangan wajah lelaki itu datang menerpa. Sakit hatinya setiap kali wajah itu datang tanpa diundang. Benci, sebenci-bencinya! Kali ini, kalau dia jumpa lagi bapak jin tadi, dia akan pastikan bapak jin tu tak akan hidup lama.
Ekkk?? Berani ke nak bunuh bapak jin tu? Cakap aje yang lebih... porah!!!!!


Bersambung...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan