W4J4H-W4J4H K354Y4N64NKU

Selasa, 23 September 2014

CINTA 3 RASA 14





Bab
14

DATIN AMINAH meletakkan dulang berisi sepinggan moist chocolate cake dan seteko teh di atas meja bulat. Kemudian dia menuang teh ke dalam cawan. Lalu dihulurkan kepada Ku Ana yang sedang ralit melihat persekitaran halaman rumah yang bersih.
“Terima kasih, Min. Buat susah-susah kau aje.”
“Sama-sama, Ana. Takde susah mana pun. Kek ni pun kau yang bagi. Aku cuma bancuh airnya aje.” Balas Datin Aminah lalu melabuhkan punggung di atas kerusi bersebelahan temannya.
Mereka saling berbalas senyum.
“Ryan macam mana? Sihat?” tanya Datin Aminah. Entah kenapa ringan pula mulutnya ini mahu bertanyakan pasal anak muda itu. Hatinya sudah tertawan dengan sikap baik Tengku Rayyan.
“Alhamdulillah… sihat. Cuma tu la, Ryan tu sibuk sangat dengan kerja. Asyik menghadap kerja aje dua puluh empat jam.” Beritahu Ku Ana perihal anak seorang itu.
“Biasa la… dia kan orang harapan syarikat. Memanglah kena sibuk dengan kerja.”
“Tapi kalau iye pun, kenalah ada masa untuk diri sendiri. Ini tak… langsung takde masa nak keluar bersosial dengan kawan-kawan. Apa lagi nak bersantai dengan family.”
Cerita Ku Ana membuatkan Datin Aminah terkenangkan anaknya Amanda. Amandanya pula terlalu banyak masa bersosial dengan teman-temannya sehingga tiada masa mahu bekerja. Kasihan suaminya itu, terpaksa bekerja menguruskan syarikat memandangkan anak seorang ini tak boleh diharap. Dulu ada juga Hakimie membantu. Tetapi kini Hakimie sudah membuka syarikat kecilnya sendiri di JB.
“Takkan Ryan tu takde teman wanita, Ana? Orang hensem macam tu, mesti ramai yang suka.”
Ku Ana mengeluh. Berat sungguh keluhannya menyapa halwa telinga Datin Aminah.
“Kenapa ni?”
“Sebenarnya Min… Ryan tu dah bertunang.”
“Oh… ye ke? Tahniah. Aku tak tahu pula. Habis tu bila majlis pernikahannya nak berlangsung?” Ada rasa sedikit kecewa bermukim di hati Datin Aminah. Baru dia berhajat mahu mendekatkan Tengku Rayyan dengan Amanda. Tak sangka anak muda itu sudah berpunya. Sangkanya Tengku Rayyan masih kosong dan boleh dijadikan menantu. Dia cukup berkenan jika anak muda itu menjadi suami Amanda.
Ku Ana diam tak berkutik. Wajahnya muram. Ada garis-garis mendung pada wajah jelitanya.
“Ana….” Datin Aminah mula curiga. Kenapa wajah Ku Ana tiba-tiba bertukar suram?
Ku Ana menghela nafas. “Sepatutnya majlis pernikahan berlangsung tiga tahun lepas, Min. Tapi… tunang Ryan terlibat dalam kemalangan tiga hari sebelum majlis berlangsung.” Ayatnya mati di situ. Terasa ada sebak melanda diri namun ditahan.
Terkejut Datin Aminah mendengarnya. Ringan mulutnya menyebut perkataan ‘Inalillah wa inalillah hirojiun’.
“Maafkan aku, Ana. Aku tak tahu.” bersimpati Datin Aminah dengan nasib yang menimpa keluarga itu. Tentu kejadian itu menjadi tamparan terhebat dalam hidup mereka. Kehilangan seseorang yang disayangi dalam masa majlis perkahwinan ingin dilangsungkan.
“Bukan salah kau, Min. Dah nasib kami kehilangan arwah. Allah lebih sayangkan arwah Sofea. Sebab tu arwah pulang ke pangkuanNya dalam usia yang muda.”
Mereka sekeluarga dah lama dapat menerima hakikat. Cuma Tengku Rayyan yang masih tidak dapat kenyataan pahit itu. Cintanya terlalu dalam pada Sofea.
“Sejak arwah Sofea pergi tinggalkan kami semua, Ryan dah berubah. Dia dah tak seceria dulu. Nak berkumpul dengan family pun dah takde masa. Waktunya dihabiskan dengan kerja, kerja, kerja.” cerita Ku Ana tentang perubahan sikap anaknya.
“Bagilah Ryan tu masa Ana. Bukan senang lupakan orang yang dia cinta. Lebih-lebih lagi dia kehilangan arwah tunangnya tiga hari sebelum hari paling penting dalam hidup mereka. Tentu tu satu tamparan buat Ryan.” Pujuk Datin Aminah.
Ku Ana menghela nafasnya semula. “Dah tiga tahun, Min. Ryan masih macam tu. Bukannya aku tak berusaha kenalkan dia dengan perempuan lain, tapi semua ditolaknya. Tak tengok muka pun lagi, awal-awal lagi dia dah mengelak. Aku pun dah tak tahu macam mana lagi nak cakap. Kalau boleh, aku nak Ryan berkahwin dan mulakan hidup baru. Sampai bila dia nak hidup bersama kenangan silam?”
“Sabar ya Ana ya.” Pujuk Datin Aminah. Hanya itu yang boleh dikatakan untuk menenangan hati gundah temannya itu. “Sebenarnya Ana, nasib kita ni serupa.” Sambung Datin Aminah.
Ku Ana mengerut kening. Wajah Datin Aminah ditatap. “Kenapa pulak kau kata macam tu? Amanda pun kehilangan tunang dia jugak ke?”
Tertawa kecil Datin Aminah mendengar pertanyaan Ku Ana. “Anak aku tu mana pernah bertunang.”
“Habis tu?”
“Dulu Amanda tu anak yang ceria dan manja. Dialah penyeri hidup aku dan suami. Tapi sejak dia pulang dari oversea, perangai dia dah lain, Ana. Degil dan tak nak dengar kata. Umur Amanda tu dah dua puluh lima tahun. Tapi sampai sekarang dia ada boyfriend. Nak cerita pasal lelaki pun susah. Takut jugak kalau-kalau anak aku tu berminat kat sesama jenis.”
Hisy… kau ni Min. Mintak dijauhkan perkara macam tu jadi kat anak-anak kita. Alaaa… kau jangan bimbanglah. Insya-Allah suatu hari nanti ada la tu jodoh Amanda.” Ujar Ku Ana. Dia cukup yakin gadis secantik Amanda pasti boleh mendapat jodoh cuma masanya sahaja belum tiba.
Datin Aminah mengangguk-angguk. “Aku ni bukannya apa Ana. Aku dah berapa kali cuba kenalkan Amanda tu dengan anak lelaki kawan-kawan aku, tapi sorang pun dia tak berkenan. Macam-macam perangai dia buat asalkan si lelaki tu menolak. Naik geram aku tengok perangai Amanda tu.”
Terlepas tawa kecil Ku Ana mendengar bebelan Datin Aminah. Macam-macam saja dua beranak itu.
“Ana… hmmm… kalau aku bagi cadangan kau nak terima tak?” Datin Aminah tersengih-sengih menayang giginya yang putih bersih.
“Cadangan? Apa dia?” dengan dahi berkerut, Ku Ana bertanya.
Hmmm… apa kata aku pinang Ryan untuk Amanda.”
Tergelak besar Ku Ana mendengarnya.
“Ana! Aku serius la.”
“Kau ni Min… kalau nak buat lawak pun, agak-agaklah. Kau dari zaman kita sekolah sampai dah ke tua ni masih tak ubah-ubah lagi ye. Suka buat lawak.” Ku Ana menyuap sedikit moist cake ke dalam mulut.
“Aku tak main-main la Ana. Aku serius. Aku nak pinangkan Amanda tu untuk Ryan.”
Wajah serius Datin Aminah memaksa Ku Ana mengambil serius perkara ini.
“Kau biar betul Min? Tak pernah dibuat dek orang.”
“Aku serius!” Datin Aminah tayang wajah serius. “Lagipun tak pernah orang buat tu la yang perlu kita buat.”
Ku Ana mengerut kening.
“Aku tahu anak aku tu serba kekurangan, Ana. Tak padan pun dengan Ryan.”
“Eh… kau jangan cakap macam tu Min. Aku tak bermaksud macam tu pun. Cuma… aku terkejut. Tak tau nak kata apa.”
“Aku tau benda ni bukan boleh di bawa main-main, Ana. Tapi aku dah berkenan dengan Ryan. Kalau boleh aku nak Ryan jadi suami Amanda. Biar dia didik Amanda. Anak aku tu keras kepala. Tapi aku yakin… Ryan pasti boleh didik Amanda jadi wanita dan isteri solehah.”
Tinggi sekali harapan Datin Aminah terhadap Tengku Rayyan.
“Aku bukan tak nak Min. Aku pun suka kalau Amanda jadi menantu aku. Amanda tu gadis baik. Cuma… aku takut Ryan tu yang tak boleh didik Amanda. Kau pun tahu kan kisah Ryan. Aku takut Ryan tak dapat beri kasih sayang pada Amanda.”
“Kita berilah dia orang masa. Yang penting… kita kahwinkan dia orang dulu. Macam mana?”
Ku Ana diam tak berkutik. Cadangan Datin Aminah itu baik cuma dia khuatir Tengku Rayyan akan menolak. Dia faham sangat perangai anak terunanya itu.
“Ana….”
Ku Ana panggung kepala. “Baik la. Aku setuju. Tapi perkara ni kita kena bincang dengan suami masing-masing.”
Lebar senyuman di bibir Datin Aminah. “Yang tu kau jangan risau. Nanti aku bincang dengan Omar. Kau bincang la dengan suami kau ya. Mudah-mudahan usaha kita ni dipermudahkan. Amin….” Datin Aminah meraup wajahnya.
“Amin….” Ku Ana membalas dengan membawa tangan ke wajah. Berharap semoga perkara baik ini dapat dijalankan tanpa halangan.

HUK! HUK! HUK!
Amanda tersedak. Sepantas kilat dia mencapai air putih di depannya. Diteguk sekali gus.
‘Lega.’ Bisik hatinya.
Tengah dia enak menikmati makan tengah hari, tiba-tiba pula mummynya berbicara sesuatu yang menyekat selera makannya. Tak pepasal nasi tersekat pada saluran kerongkong. Nasib baiklah dia tak mati tercekik.
“Itu mesti tak baca bismillah.” Ujar Datin Aminah. Wajah anaknya sudah memerah seperti udang dipanggang.
“Bukan tak baca bismillah la mummy. Tapi terkejut dengar cakap mummy tu. Hisy… tak sesuai!” bentak Amanda. Punyalah lapar perutnya tadi, tapi sebaik mummy membuka usul tentang perkara it uterus seleranya mati. Lauk-pauk yang enak menjadi tak sedap padanya.
“Apa yang tak sesuai? Mummy tengok Manda kalau bergandingan dengan si Ryan tu, bagai pinang dibelah dua.”
Amanda menjongkit bibir. Mata dijulingkan ke atas. “Bagai pinang dibelah sepuluh tu ada la.” Balasnya dengan gaya loya semacam.
Sakit hati Datin Aminah melihat tingkah anak daranya itu. Boleh pula tayang muka macam tu depan dia.
“Amanda ni kenapa?” bentak Datin Aminah geram.
Mummy tu la yang kenapa? Tiba-tiba pula hari ni cakap pasal mamat mangkuk ayun tu. Manda tak suka la.” Inilah Amanda versi baharu. Sepatah ditanya, berpuluh-puluh patah dijawabnya.
“Apa salahnya kalau mummy nak jodohkan Manda dengan Ryan? Bukannya Ryan tu suami orang pun. Single and available. Sesuai la dipadankan dengan Manda.”
Eiii… tak nak! Tak sepadan langsung.”
“Oh… kalau macam tu siapa yang sepadan dengan Manda? Ali?” sengaja Datin Aminah menyebut nama Ali di hadapan Amanda. Dia tahu betapa arlegiknya anaknya itu pada Ali. Pantang nama Ali disebut-sebut, mulalah Amanda cemberut.
Please la mummy! Ali tu berganda-ganda tak padan dengan Manda. Si lembik tu… sekali Manda jentik aje dah terjerit-jerit. Ewu… tak berkenan!”
“Habis tu kalau semua tak berkenan, Manda berkenan dekat siapa pulak? Nadia atau Dila?” Naik temperature Datin Aminah setiap kali berbicara dengan anaknya seorang ini. Jawpannya bisa mendapat serangan darah tinggi.
Amanda cemberut. “Apa mummy ni? Ke situ pulak? Mummy fikir Manda ni suka kaum sejenis ke? Manda bukan macam tu la.”
“Kalau bukan macam tu… kenapa semua calon yang mummy kenalkan kat Amanda semua Amanda tolak. Satu pun tak berkenan. Dulu mummy berkenan sangat dengan si Zarif tu. Budaknya baik dan mummy yakin sangat dia pasti boleh jadi suami yang baik. Tapi Manda yang tak nak. Buat perangai tak senonoh. Sekarang ni mummy nak padankan dengan Ryan, Manda tak nak jugak. Kenapa?”
Amanda ketap bibir. Inilah soalan yang paling tak digemari bila bersembang dengan mummy. Dah lama mummy tak berbicara soal teman hidup dengannya. Tapi hari ini mummy dah mula balik. Stress!
Eiii… dah la. Manda naik atas tidur lagi bagus.” Tanpa berlengah Amanda berlalu dari situ. Wajah mummynya yang mula berubah mendung langsung tidak dihiraukan.
Sampai di biliknya, dia menutup rapat pintu bilik. Amanda bersandar pada belakang pintu. Dadanya berombak kencang. Pelupuk matanya mula digenangi air.
“Maafkan Manda mummy. Manda tak berniat nak kurang ajar dekat mummy.”
Tanpa dapat ditahan lagi, air matanya mengalir juga. Teresak-esak Amanda menangis dengan kedua belah tangan menekup mulut. Dia tak nak ada sesiapa mendengar tangisannya. Biarlah semua orang menganggap dia ini degil dan berhati batu. Itu lebih baik dari membiarkan dirinya yang lama kembali semula.
Bukan pintanya berubah sejauh ini, tetapi peristiwa itu mengajar Amanda menjadi seorang yang keras hati.

TERBAHAK-BAHAK Tengku Norman ketawa mendengar usul isterinya itu. Sampai berair matanya. Isterinya dan Datin Aminah dua kali lima sahaja. Dua-dua ada sifat lawak jenaka. Kalau kedua sahabat baik ini bergabung memasuki rancangan Raja Lawak, tentu mereka boleh menang. Apa taknya, lawak yang didengarinya ini terlalu kelakar hingga mengalahkan lawak Jozan.
Ku Ana menarik muka. Meluat pula dia dengar suaminya ketawa seperti itu.
“Abang! Saya serius ni. Abang boleh pulak ketawa macam Pontianak lelaki!” rengus Ku Ana. Sakit hatinya ini kerana suaminya mengambil enting saja pada apa yang diperkatakannya tadi.
Tengku Norman cuba meredahkan tawanya. Perutnya yang senak kerana banyak ketawa ditekan-tekan. Dia tahu isteri kesayangannya itu sudah naik marah. Namun dia tak boleh menahan rasa gelihati.
“Abang!!!” Kali ini suara Ku Ana naik ke frenkunsi paling tinggi. Tahap geramnya dah tak terkata!
Ouch!” Tengku Norman mengadu sakit bila lengannya menjadi sasaran sepit ketam sang isteri. Berbisa sungguh penengannya.
“Kali ni kalau abang ketawa lagi, saya cubit lagi kuat dari yang ni.” Ugut Ku Ana.
“Okey! Okey! Abang tak ketawa lagi.” Tengku Norman menahan tawa. Dipam mulutnya agar tawanya tak meletus lagi.
“Saya serius ni. Abang tak fikir ke kita patut kahwinkan Ryan tu secepat mungkin. Semakin lama dia macam tu, semakin tak senang hati saya ni bang.”
“Ana… awak ni pun… bukannya awak tak tahu Ryan tu macam mana. Awak tak fikir ke anak bujang kesayangan awak tu akan menolak? Tak payah diusulkan Ana, saya dah tahu sangat jawapan Ryan.”
Bukan Ku Ana tak dapat mengagak jawapan Tengku Rayyan, tetapi dia amat menyimpan harapan agar anak terunanya itu setuju disatukan dengan Amanda. Lagipun dia kenal baik dengan Datin Aminah. Dia tahu temannya itu datang daripada keluarga baik-baik. Jadi tak mustahil anak gadisnya juga seorang anak yang baik walaupun Amanda itu agak sombong budaknya.
Tapi itu takpe. Nanti dah kahwin, tahulah Tengku Rayyan mendidik Amanda. Alaaa… bukannya susah mana pun nak ajar budak macam Amanda itu. Cuma Tengku Rayyan perlukan kelembutan dan kesabaran sahaja. Ku Ana yakin anaknya itu boleh melakukannya.
“Tapi bang… saya dah janji dengan Min nak pujuk Ryan terima Amanda sebagai isteri.”
Tengku Norman menggeleng-geleng. Isterinya ini suka sangat berjanji perkara yang sukar.
“Macam ni la… abang tak perlu buat apa-apa. Apa yang saya mahukan cuma sokongan abang. Tolonglah saya bang… kalau boleh saya nak sangat tengok Ryan naik pelamin dan bina kehidupan baru. Sampai bila dia nak kenangkan orang yang dah takde? Kehidupan perlu diteruskan.”
Ku Ana bila menginginkan sesuatu, memang bijak berkata-kata.
“Suka hati awak la Ana. Abang ni ikut aje. Mana yang baik, kita teruskan. Jangan awak kecewa lagi sudah la.” Tengku Norman mengalah. Tak guna berbalah dengan isterinya itu. Jika itu yang terbaik, dia hanya menurut. Semoga percaturan isterinya menjadi kali ini. Dia tak nak isterinya kecewa lagi

Tiada ulasan:

Catat Ulasan